thewayup

Direktlänk till inlägg 11 februari 2014

Peter vs. Vedran

Av Freddie Thavenius - 11 februari 2014 16:24

 


Det är inte nog med att dessa två herrar ställs mot varandra igen på fredag i Sporthallen. Dom jämförs också rätt hårt mot varandra, för jobbet som Svensk Baskets Förbundskapten. 

Vilken kommer det då att bli?


Jag är ju en aning partisk, då jag jobbat nära Peter och sett vad han gör, hur mycket av sin kropp och själ i vartenda moment. Från scouting, till upplägg av träning, detaljer i träningen och framförallt under match. 


Det jag sett från Vedran, är i stort sett samma sak. 


Båda är och kan vara hetsiga i matchsituationer och timeouts. Båda kräver oerhört mycket utav sina spelare och att det alltid ges maximalt i vartenda moment. Detta är också något som svensk basket behöver. För att vi ska kunna vara med och slåss internationellt, så behöver vi hängivna coacher. 


Peter har skaffat sig bra internationell kunskap i och med jobbet som förbundskapten för Island. Han har fått resa jorden runt och mött riktigt bra lag. 


Vedran har en bred europeisk grund, som han också tillämpar dagligen i Södertälje. 


Jag kan då säga att jag inte skulle vilja vara tungan på vågen och ta det avgörande beslutet om vem som får jobbet. 

För i mina ögon är dom båda värda det. Även om jag kanske tycker att Peter förtjänar det mer. Men som sagt, jag är inte direkt partisk. Peters idé och spelsätt tror jag passar ett svenskt landslag bättre. Fart i offense och lockdown defense. 

Vedran kör sin europeiska stil med att slå ned tempot och hitta lägen i offense. Oftast från en pointguard som är attackvillig och vill skjuta bollen. Någon som vi kanske inte riktigt har?? Det hade väl varit Taylor då, men han passar in på båda stilarna. Men han är också den enda. 


Jonas vill ha för mycket boll, men har inte samma öga för spelet som Taylor har. 

Visst har Ludde Håkansson imponerat, men jag tror inte att han fixar Vedrans spelstil. Han är liten och snabb och skall också utnyttjas maximalt. 


Men ja, det är ju inte jag som har något att säga till om, vem som får jobbet. Sen spelar väl säkert andra faktorer in. Kontrakt med klubblag?

Peter har denna säsong klar. Nästa är ytterst oklar. 

Jag tror inte att Peter stannar i Sundsvall nästa säsong, oavsett om han nu inte får landslaget. Då han inför denna säsong tvekade och ville se sig om, för att komma ut i europa. Så kommer det nog att bli också inför nästa säsong. 


Vedran har väl ett år kvar i Södertälje, vad jag kan förstå, men att driva ett landslag och coacha ligan, kommer väl inte att gå? Vilket innebär att Södertälje nog öppnar plånboken lite mer, eller? För jag antar att oavsett guld eller inte, denna säsong, så vill man ha Vedran kvar?


Så kanske, kanske det blir Peter?


Nu kanske vissa tycker att jag glömt bort Salminen. Men jag tror inte att han är med i samma typ av diskussion. Kanske om dessa två ovan tackar nej. Men han är nog bara en backup. 


I vilket fall, så är det spännande att se. All heder åt Dean, som gjorde ett bra jobb i EM. Men jag tycker att förberedelserna och disciplinen kunde varit bättre. Något som både Vedran och Peter kommer att säkerställa. 


Vad tycker du?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Freddie Thavenius - 17 februari 2014 11:58

Blod, svett och tårar. Som vi alla har delat. Vi har kämpat oss fram och äntligen så kom den. Den som vi alla väntat på. Vinsten!! Skönt, underbart och efterlängtat. Tjejerna gör en helt fantastisk första halvlek och sedan kan vi bara bevaka ledninge...

Av Freddie Thavenius - 12 februari 2014 16:10

Mitt liv har inte direkt varit spikrakt. Likväl som alla andras liv, så har man stött på motgångar i varierande styrka och svårighetsgrad. Det är med min erfarenhet, hinder som visar vilken styrka vi har. Vad vi kan klara av själva och vad vi behöver...

Av Freddie Thavenius - 11 februari 2014 12:22

Hektiskt. Det är förnamnet.  I helgen är det Region läger. Samt att vi har en oerhört viktig match på söndagen, hemma mot Lidingö. Dom som ligger precis ovanför oss i tabellen. Och har en vinst mer än vad vi har. Ska vi ha någon chans att slippa kv...

Av Freddie Thavenius - 7 februari 2014 12:05

10 raka förluster, det är facit. 10 raka.  Hur jobbigt och påfrestande det är för oss, är det nog ett par av er därute som vet. För nog har vi alla varit där någongång? Kanske inte just specifikt 10 raka förluster, men när det inte går som man vill...

Av Freddie Thavenius - 24 januari 2014 13:35

Man skulle kunna tro att jag gett upp. Att min dröm inte finns längre. Det är nästan ett år sedan jag senast skrev ett inlägg. Ett helt år! Men min dröm är kvar, min dröm existerar. Kanske än mer nu än tidigare, då jag var mer aktiv med pennan, än va...

Presentation


Vägen till att bli en professionell basketcoach

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vem är den bästa spelaren genom tiderna?
 Michael Jordan
 Clyde Drexler
 Larry Bird
 Magic Johnson
 Kobe Bryant
 Shaquille O'neil
 Lebron James
 Bill Russel
 Patrick Ewing

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards