thewayup

Alla inlägg under maj 2012

Av Freddie Thavenius - 8 maj 2012 15:58

Ja nu var det längesedan jag skrev igen. Senast blev det ett inlägg om ligan och basketförbundets icke-agerande. Sedan dess har det hänt mycket. Kanske inte inom basketförbundet, men i mitt liv och en massa annat också. 

Norrköping blev svenska mästare. Jag har helt glömt av att berätta om helgen i Umeå och vi har varit iväg med distriktslaget till Östersund och spelat cup. 


Om vi börjar i Umeå. Vi for upp på lördag morgon efter att själv endast sovit ca: 2,5 timme. Trött är nog en underdrift att säga att jag var. När vi väl kom upp, så var det meningen att vi skulle spela kl 11.00 & 15.00 Detta hade blivit ändrat utan våran vetskap. Våra matcher låg kl 15,00 och 19.00 Vi fick ändra den sista matchen till klockan 17.00 istället. Vi hann gå igenom våran offensiv innan det var dags för match mot Norrbotten först. Förlust i den matchen dessvärre. Men för att se det till det positiva, så hade vi bara tränat tillsammans med varandra en gång och detta kvällen innan. 19 poäng blev vi besegrade med, men då ska man också ha i åtanke att Norrbotten-laget bestod utav spelare som mestadels spelar med varandra. Jag tycker att vi gör ett bra jobb ändå i denna match och visst finns det saker som man vill förbättra, men mer om detta senare. Direkt efter, så var det dags för match igen. Västerbotten hade ett övertag, då vi spelat nyligen och dom fått vila. Därav låg vi också under ett bra tag i matchen, innan benen vaknat till liv. Då gör vi en monsterrun och går förbi och leder. Det blir spännande i slutet, med ledning 3 poäng och två straffkast. Vi har möjlighet att stänga matchen helt, men vi missar båda straffkasten. Västerbotten får bollen och vi spelar riktigt bra försvar. Dom tappar ut bollen och vi tar timeout. Sätter upp ett spel som misslyckas totalt och vi får inte in bollen i spel, innan domaren blåser fem sekunder. Big fail. Men vi spelar återigen bra försvar och ger inte Västerbotten chansen att ens få iväg ett skott. Vinst med tre, där vi kanske skulle ha vunnit med mer om vi fått vila ett tag till. Men vi ville ju komma hem i någorlunda tid också. En bra helg i Umeå. En vinst och en förlust, måste man vara nöjd med. 


Dags för en resumé utav helgen i Östersund. Vi åker upp på fredagen redan, för att hinna få ett till träningspass innan vi lirar på lördagen. Ett bra träningspass där fler bitar faller på plats för spelarna. Efter att ha sovit i en alldeles för liten säng, så är det dags för match. Vi möter Jämtland Dam i den första matchen. Våran snittålder i laget är väl ungefär 15,8 år, medans våra motståndare har en snittålder på ungefär 27 år. Torsk direkt. Inte den bästa starten kanske, men återigen visar vi att vi är riktigt bra, när vi gör rätt och gör det vi ska. Sen ska väl rutin vinna, när vi dessutom är en aning för svaga och små. 


Desto bättre blir match nr 2. Då möter vi U-18 distriktslag. Där båda lagen börjar ytterst tveksamt. Lite poäng i matchen och framförallt i den första perioden. I den andra quartern så visar U-18 laget prov på sitt utmärkta skytte och straffar oss direkt. underläge 13 - 6. Vi lyckas inte med någonting. Men skam den som ger sig. 

Vi kliver in i den tredje quartern och börjar sakta men säkert äta oss in i matchen och med Elins halvplanstrea-buzzer, så leder vi med två inför den sista perioden. Det är just också två poäng vi vinner med 23 - 25. En väl genomförd match såklart. Där alla var med och bidrog och här visade vi verkligen att vi kan om vi gör rätt. 


Om vi nu ska gå in på detta djupare, så har vi ett anfall, som när det används och alla är med på vad som skall göras, fungerar riktigt bra. Efter helgen i Umeå, så börjar man som tränare själv att tveka. Är detta rätt för det här laget? Kommer det att fungera överhuvudtaget? 

Jag tvekade en hel del, men beslutade mig för att hålla fast vid det och köra på det helhjärtat. Det visar sig sedan också att vi gör det sjukligt bra, när vi väl genomför det. Så jag är glad att vi behöll det och att vi kommer att fortsätta jobba på det. 


Jag åkte sedan hem för att deltaga på en 30-års fest med min bror, som fyllde stor. 

Tjejerna spelade mot U-18 laget på söndagen också, men förlorade då med 15 poäng tror jag det var. Såklart så var väl U-18 inte direkt nöjde med förlusten på lördagen, så hämnden var ljuv för deras skull antar jag. 

Jag är ändå väldigt nöjd med vad vi presterar under denna helg. Känns som om laget är på väg åt rätt håll och jag själv har tagit ett steg framåt i min egen utveckling som tränare. 


Nu är det snart dags för träning igen, fast med mitt lag. Göteborg närmar sig med stormsteg och så även USM Final Four som är nu till helgen. Nu kör vi!

Presentation


Vägen till att bli en professionell basketcoach

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vem är den bästa spelaren genom tiderna?
 Michael Jordan
 Clyde Drexler
 Larry Bird
 Magic Johnson
 Kobe Bryant
 Shaquille O'neil
 Lebron James
 Bill Russel
 Patrick Ewing

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards