thewayup

Alla inlägg under april 2012

Av Freddie Thavenius - 27 april 2012 12:21

Finalserien i årets basketliga har varit otroligt omskrivet i media. Först Mitchell, sedan domarna, sedan coacherna och det gnälls från höger till vänster. Jag har ett par tankar om det. 


Ni som redan läst min åsikt om hur SBBF behandlade ärendet med Mitchell efter match 2, bör också veta att jag enbart är besviken över att han inte blev avstängd en match för just den incidenten. Det som hände i match 4, hade bara kunnat förebyggas om SBBF tagit sitt ansvar efter match 2. 

För er som inte läst det inlägget, kan ni göra det HÄR.


Gårdagens match blev såklart en stor snackis och efterspelet i media med spelare och coacher som gråter ut. Jag såg matchen, men var inte där och jag hörde inte vad som sas. Det var väl i stort sett bara domarna, spelarna och Vedran själv som vet vad som sas och inte sas. 


Så mina funderingar är följande: 


- Basketen är ju en sport som växer, som får mer utrymme i media än tidigare. (bortsett från bakslaget att vi inte haft tv sända matcher denna säsong, utom slutspelet nudå, som är en kanonproduktion.)


- Men på vilka villkor och till vilket pris vill sporten synas i media? Denna finalserie är ett skämt för att promota sporten. Ett mycket större bakslag, än något kontrakt med sändningstid. Det har blivit någon typ utav negativ spiral. Fokuset från vilket lag som vinner SM-guldet har ju nästintill försvunnit. All fokus ligger på domare, spelare och enstaka situationer. 


- Ja, jag vet att jag kan låta som någon idiot med dubbelmoral. Men jag hävdar fortfarande att om SBBF skött sitt efter match två, så hade vi inte haft samma typ utav rubriker i tidningarna idag. För mig som älskar sporten, ja säkert mer än någon annan i det här landet. (för att sticka ut hakan), så är detta år en stooor besvikelse. Det beror inte på lagen som är i final. Det är de två bästa lagen som möts, men allt runt i kring.


- Som jag sagt tidigare, så skall det vara lite tjuvspel i en finalserie, men inte såsom det varit detta år. Det ska handla om lite thrashtalk på planen. Lite kortare shootaround för bortalagen, enbart för att psyka lite. Det ska spelas fysiskt och var underhållande. Det sista med stora versaler. UNDERHÅLLANDE. De fem matcher som spelats hitills har nog inte varit det alls. Det var mer underhållning i semifinalerna och kvartsfinalerna. 

Det har bara varit en massa skit som tagit fokus från matcherna och stoppat lagen från att göra upp. 


- Kan vi få en utjämning på söndag och chans till ett avgörande i stadium arena? Kan vi få njuta utav basketen och inte det runt omkring? Två bra basketmatcher till, där all fokus på coacher, domare och förbund bara försvinner? Där två lag gör upp om saken. Detta vore det enda rätta, för att rädda sportens ansikte denna säsong.


- Vad har sporten fått för status, för den som inte är införstådd med sporten? Något att fundera på i högkvarteret, under sommaren, kanske? Vad behövs göras för att få den mer attraktiv till nästa säsong? 

Jag har ett par förslag.


1. Sänd hela säsongen på tv, skit i vad fan det kostar. Sporten måste synas och måste vara lättillgänglig att se, för alla. Signa up Eurosport, då jag tycker att dom gjort ett bra jobb. Bortsett från första matchen. 


2. Sluta följ FIBA's direktiv på regler stenhårt. Anpassa dessa efter de mått som den svenska basketligan håller, istället för att köpa det rakt av. FIBA sätter upp sina regler efter Euroleague. Inte riktigt samma sak som svenska basketligan. Modifiera för att få en mer publikfriande sport. 


3. Ett bra initiativ är 3x3 turneringar osv. Men det behöver synas och behöver riktas mer fokus utanför Stockholm och de stora städerna. Dra på en turné i hela landet. Pengar måste investeras för att kunna tjänas in senare. Satsa långsiktligt på detta. 


4. Förbundet måste synas mer. Personerna som är förbundet måste synas mer. Inte i media, men hos föreningarna. Visst har vi alla distriktsförbund, men det räcker uppenbarligen inte. Passa på att synas under ovanstående förslag. Var med och skapa en vi känsla. Hjälp mindre föreningar att synas. Alla är lika viktiga. Festivaler och andra tillställningar skall basket finnas på. Föreningarna i landet behöver komma ut och synas vid offentliga tillställningar. Sätt en förening i ett tält på en festival, ett par basketkorgar osv. Visa att vi finns!! Fotbollen och hockeyn har gjort detta hur länge som helst. Vi alla måste synas mer. Men förbundet måste börja och ta första steget. Vi ska inte skämmas för det vi gör. Vi ska inte gömma oss. Vi ska slå oss för bröstet och säga " HÄR ÄR VI! DET ÄR DET HÄR VI HÅLLER PÅ MED OCH VI ÄLSKAR DET!" 


Tack så länge och som vanligt, dela gärna med er utav era åsikter!


Av Freddie Thavenius - 25 april 2012 15:48

Ja det kan ju inte vara många med ett basketintresse som missat Basketligans finalserie. Kanske inte pga att det just är final och spännande på så sätt. Utan det handlar om disciplinnämnden och SBBF:s frånvaro, det handlar om Andrew Mitchell och hans beteende. Det är ett hett krig därute, det är många skilda åsikter. Jag tänkte att jag skulle försöka klargöra dem här. 


För er som missat totalt vad som hänt, här kommer en liten recap.

Först bör ni besöka eurosport.se och se klippet. (klicka på länken, nytt fönster öppnas)


Efter detta börjar då de tveksamheter och ordkrig som har uppstått. Norrköpingfans hävdar att Södertälje också spelar fult och floppar. Framför allt Dino. Södertälje säger att Andrew är likadan. 

Södertälje Kings lämnar in en anmälan mot Norrköping och Andrew. Disciplinnämnden friar, pga att det saknas rapport från domare. Eller rättare sagt, det var ingen domare som hade skrivit någon rapport. 


I matchen som spelades igår, så utbröt det ny turbulens mellan Andrew och andra spelare. Jag har inte sett det hela ännu. Men vågar ändå sticka ut hakan och klaga på hur SBBF tänker. Ni ska nu också ha i åtanke att jag känner Andrew, men att jag ser detta objektivt. 


1. Varför skrev ingen domare rapport? Enligt praxis så skall det alltid skrivas en rapport efter en diskvalificerande foul. Det är inte ett måste, men på liganivå, så tycker jag att det skall skrivas. Rapporter har skrivits om mindre tidigare. 


2. Vad har kommisarien för funktion i dagens basket? Gör ens kommisarien någon som helst nytta? Mer än att sitta och visa vilket nr foul var tillbaka till domaren? Har en kommisare någonsin reagerat eller agerat under/efter match? Har inte han ansvaret för att domarna också gör sitt jobb och inte bara sekretariatet? 


3. SBBF pratar om att basket är en sport för alla, det skall vara fairplay och att vi är en sport som vill minska våldet i samhället. Med alla projekt osv i Stockholm med omnejd och där man stoltserar att man är så lättillgängliga. Varför friar man? För att en domare inte hade skrivit rapport? Varför kan man då skicka in en anmälan i efterhand? Såg man ens vad som skedde? Hur tänkte man? 

Jag skulle nog säga att allt SBBF står för och allt man gör i samhället, just nu gick helt åt helvete. Man kan inte förespråka fairplay och sedan totalt blunda för en incident som definitivt inte var fairplay. Vad är det för budskap man sänder? Gör man det för att det upphandlats ett tv kontrakt och i och med att Mitchell är en stjärna, så vill man inte plocka bort honom? Handlar det bara om pengar? Då kan ni göra som i Norge och lägga ner hela skiten. 


4. Jag gillar Andrew. Han är en duktig basketspelare, men ibland så rinner det över. Han har ett minst sagt gediget förlutet i flera klubbar, där han också ställt till med en del besvär, både på och utanför planen. Och det är väl kanske det jag ogillar med honom. Men den Andrew jag känner visar inte den sidan. Det han gjorde mot Dino var fult. Riktigt fult. Ja, det kan även rinna över för den bästa och det är mycket som står på spel, men det är ingen ursäkt att bete sig så. Jag har varit där själv och jag skäms än idag för det. 


5. Andrew skulle ha blivit avstängd för det han gjorde. Då hade vi sluppit en massa onödiga tekniska och osportsliga i matchen igår. Vi som gillar basket hade kunnat stått rakryggade och säga. Ja det var helt rätt. Idag så tvivlar jag starkt. Så pass starkt att jag undrar vad man gör där nere i huvudstaden. Har vi rätt människor som jobbar för att få sporten att växa? Hade det varit någon annan spelare, med mindre stjärnstatus, så hade vi sett en avstängning på 1 eller 2 matcher direkt. Men nu agerar man fegt istället. För man har ju satsat pengar på det här. Norrköping är ett starkt lag, har störst ekonomi i hela basketsverige. Inte fan står dom och faller med att Andrew är borta en eller två matcher? Dom klarade sig ju utan honom alldeles innan slutspelet drog igång. Och dom gjorde det dessutom jävligt bra, vill jag minnas. 


6. Bakläxa till förbundet. Fundera över vad ni vill stå för och vad ni egentligen står för. Är det pengarna som enbart styr? Då har vi ett problem. Ett stort problem. Visst fungerar inte en verksamhet utan just pengar, men hur mycket skall vi värdesätta det, när ni underminerar er själva och sporten basket!!!


Åsikter på det?


Ni som läst detta, sprid den gärna, skulle vara roligt att se vad resten utav Sverige tycker och tänker. 

Av Freddie Thavenius - 21 april 2012 00:43

Ja vilken dag det har varit. Gått på små moln hela dagen. Även fast det har varit vissa motgångar idag, så har dom inte berört mig det minsta. 


Började med att när jag väl somnat, så blir jag väckt klockan fyra utav att kattjäveln börjar bli könsmogen och springer runt och låter som om hon håller på att dö. Jag pallade att lyssna i en timme, sedan blev hon instängd på toaletten resten utav morgonen. Så från fem till nio fick jag sova. Detta var motgång nr ett. Sedan har dagen bestått utav att gå igenom träningarna till eftermiddagen. Skulle egentligen ha träffat en kompis, som jag inte träffat på typ tio år idag. Men det blev lite ändrade planer. Hade verkligen sett fram emot det, men vad kan man göra. Detta var då motgång nr två. 


Så jag tog en promenad med hunden, då börjar det regna och snöa och blåsa. Skitkul. Motgång nr tre. Men ni ska inte tro att jag var det minsta irriterad, eller ens less. Nä, där gick jag med hörlurarna och peppade mig själv med lite musik. Inget skulle få mig på dåligt humör idag. När jag kom hem, så hade posten kommit. Ahh äntligen mitt Visa-kort tänkte jag. Men näe. Inte hade det kommit heller. 

(Har nu tappat bort två kort på mindre än två månader, inte alls likt mig, som aldrig tappar något)

Så nu har jag varit utan kort i snart två veckor igen!!! 

Här tappade jag väl lite utav mitt humör, men var ändå relativt glad. Slängde på Spotify och lite musik, så var det snart glömt. Motgång nr 4 avklarad. 


Skulle sedan hämta bil, för morgondagen. Blev senare än förväntat, hann dessutom inte äta min mat, för jag stressade iväg. Motgång 5, 6, 7 inträffade här. För allt detta resulterade i att jag kom försent till träningen med mina tjejer. Som tur var, så hade dom varit duktiga och kört igång själva. 


Åkte sedan hem för att hämta Pixie (min hund) för att lämna henne hos hundvakten. Fick slänga i mig en Big Mac på vägen. Sedan direkt ner till Sporthallen för träningen med Distriktlaget. Träningen gick bra tycker jag. Kanske var lite otydlig, när vi väl skulle gå igenom hela systemet som vi skall spela, men tjejerna klarade detta galant. Så nu skulle man kanske ha somnat för ett par timmar sedan, men med en adrenalinfylld skalle, så är det lite svårt. 

Ska upp om mindre än fem timmar. Puh, skulle verkligen behöva sova nu. Men det är mycket som snurrar i huvudet. Båda träningarna analyseras i skallen. Vad kan göras bättre, vad gick bra, vad gick dåligt. Skulle jag gjort på något annat sätt osv. Allt för att lära mig att bli en bättre coach. Undra om jag överanalyserar. Svaret på detta är nog ett stort rungande JA!!!!! 


Nä, ska man försöka att slå bort alla tankar, borsta tänderna och gå och sova? Ja, det är nog dags för det nu. 

God natt på er.

På återseende!

Av Freddie Thavenius - 20 april 2012 00:24

Känner mig som ett barn på julafton. Ni vet, sådär småsprallig och full utav väntan och iver. 

Imorgon kör vi med första träningen med distriktslaget. Sjukt jobbigt ord att skriva, och jag skriver det fel varenda gång. Så jag måste liksom stanna upp och kontrollera det. Ta bort och skriva om. Blev det ens riktigt nu?


I vilket fall, så är det dags för träning med laget och på lördag är det matcher. Norrbotten först, kan bli tufft. Sedan Västerbotten. Ska bli så förbannat kul. Känns som det går åt rätt håll. Även om jag tog ett beslut, som var lite i fel riktning kanske. Jag struntar i coachjobbet i Stockholm. Känner att jag inte riktigt är redo, rent mentalt att flytta ner till huvudstaden. Har alldeles för mycket här hemma som jag inte vill släppa. Visst ska man våga chansa, men den här gången kände jag att det inte var riktigt rätt. Även fast jag har brorsan där nere. Det kommer kanske fler tillfällen, eller så dyker det upp något helt annat som för mig någon helt annanstans. När man själv känner att man är redo. 


Så att köra DLT  i Juni känns numera helt rätt. Målet är att göra ett så bra jobb som möjligt, med de spelare man har. Kanske visa vad man verkligen går för. Känns lite som jag gått på halvfart ett tag nu och inte riktigt fått sträcka ut mina vingar riktigt. Nu är det dags för att påbörja detta. 


Ja jag är i sån extas att jag inte vet vad jag ska skriva, mer än att detta ska bli så förbannat KUL!!!

Nu kör vi!

Av Freddie Thavenius - 18 april 2012 16:33

Har väl kanske glömt att säga något här. 

Men det är ju så att jag har mitt U-16 lag och har nu även tagit på mig att coacha distriktlaget också. 

För er som är helt novisa, så kommer här en snabb förklaring. Distriktslaget är när man samlar ett gäng spelare, som inte kom med i regionslaget. Regionslaget är porten till landslaget, kan vi då enkelt förklara det. 

Varje distrikt, sätter alltså ihop ett distriktslag, sedan åker man ner till Uppsala och spelar en turnering i början utav sommaren. Allt för att regionscoacherna skall få en liten bättre överblick och se om spelare förbättras, eller om man kanske missat någon. 


Vi har precis satt ihop vårat. 11 spelare blev vi och på fredag har vi första träningen tillsammans. Sedan far vi till Umeå på lördag och möter Norrbotten och Västerbotten. Två träningsmatcher där uppe och sedan i början på maj så åker vi till östersund, för att delta i vårdunken. En liten cup som dom anordnar. Min förhoppning är att vi vinner hela spektaklet. 


För egen del så är detta också väldigt utvecklande. Man får chansen att visa vem man är och vad man går för. 

Just nu sitter jag i full planering, för att planera både träning och spelsystem. Ritar upp olika typer, för att se vilket som blir bra. Så ännu är inget fastställt. 

 

Har träning ikväll med mitt lag och skall testa ett nytt försvar, som kan bli riktigt bra i Göteborg. 

Mycket basket nu. Gillart!


Hörs!

Av Freddie Thavenius - 15 april 2012 17:46

Ja som rubriken säger. Då tänker man ju genast. Gick det? Kan jag bli smartare?

Tveksamt, men eftersom jag också är så ödmjuk, så säger jag väl att jag lärt mig något denna helg.

För er som inte fattar vad jag pratar om nu, så är det så att det var dags för block 2 utav 3 på ledarutbildningen steg 2. 

Denna helg har bestått utav zonspel, helplanspress. insidespel, talangutveckling, screen, samt en massa annat. 


Henrik Wikström var gästande coach och han är riktigt bra på det han gör. Han pratar väldigt mycket. 

Men det har varit rätt så lärorikt och vi har fått både se och prova på olika övningar och spelsätt. 

Det har blandats teori med praktik och kombinationen har varit oslagbar. Ju mer praktiskt, desto bättre tycker jag, men man skall inte underskatta den teoretiska delen. För det är en stor del utav det hela.

 


Lars-Ove, som är våran kursledare vet vad han pratar om och jag är som en tvättsvamp som bara suger i mig allt jag kan jag. Just nu känns skallen lite full och jag vet inte riktigt vart jag skall göra av all information. Tror jag ska sätta mig och skriva ned lite. 


Nu är det dags att äta lite och få i sig något. Kanske tänka på något annat ett tag. 

Ikväll blir det till att kolla basket. Ska se gårdagens match mellan Wizards - Knicks. 


Enjoy your sunday!

Av Freddie Thavenius - 12 april 2012 11:40

Sådärja. Då har man lämnat in uppgifterna till Steg 2 och det var två godkända sådana. Känns riktigt skönt. 

Till helgen så kör vi utbildningen igen. Vilket skall bli roligt och förhoppningsvis lärorikt. 


Sist jag skrev, så var jag ju inte riktigt tillfreds med mig själv och den personen jag blivit på träningarna senaste tiden. Har nog insett att det varit en kombination utav dåligt med sömn och lite andra faktorer utanför basketen som bidragit till detta. För nu har jag känt att inte alls varit så. Har fått sovit lite bättre och det mesta löser sig då. 

Nu har jag dock riktigt ont igen och sömnen inatt har varit så dålig. Somnade halv sju typ, utav ren och skär utmattning och då hade jag varit vaken i över 24h. Klev upp klockan tio, för då ville hunden gå ut. Så det är bra att det inte är någon träning idag. Hade jag aldrig orkat med. 


Nu ska jag försöka att vila ett tag och vem vet, jag kanske återkommer senare, med lite annat smått och gott.

Av Freddie Thavenius - 6 april 2012 01:27

Fick detta sköna pressmedelande idag:

SM-slutspelet i basket – Eurosport sänder semifinal 3 mellan Södertälje och LF Basket

Expertkommentator Stefan Bergman: ”Jag tror vi får se ett annat LF Basket nu”

SM-slutspelet i Basketligan Herr är i full gång. I går kväll spelades de första semifinalerna, där grundseriens vinnare Norrköping Dolphins besegrade Borås Basket med 86-76 medan Södertälje Kings vann enkelt mot LF Basket med 109-77. I morgon fredag spelas den andra semifinalen och på tisdag går Eurosport in i sändning i och med det tredje mötet mellan Södertälje Kings och LF Basket. Matchen direktsänds med början klockan 19.00 Kommentatorer är Håkan Bergholtz och experten Stefan Bergman, head coach för Stockholm Eagles, tidigare även head coach för Solna Vikings dam- respektive herrlag.

            Inför den tredje och direktsända matchen mellan Södertälje och LF Basket – som kan vara avgörande om Kings vinner morgondagens match – pekar Stefan Bergman ut de vikigaste spelarna i respektive lag:

- Det är de båda guardsen. Johnell Smith är otroligt viktig för Södertälje, det mesta av spelet byggs runt honom. Och Rudy Mbemba är motorn i LF Basket, men han måste prestera bättre och ta hand om Smith. Spelar Rudy bra kan Luleå gå hela vägen och vinna guld, säger Stefan som har en teori om varför LF Basket kollapsade så i den första semifinalen:

- Den sista kvartsfinalen mot Sundsvall blev en sådan en enorm urladdning att de inte var redo mentalt. Jag tror att vi får se ett helt annat LF Basket nu.

 

Sändningarna från slutspelet går även att se direkt på Eurosport Player. De senaste nyheterna från Basketligan Herr hittar man på eurosport.com.

 

SM-slutspelet i Basketligan Herr på Eurosport

Tisdag 10 april

19:00-21:00       Semifinal 3: Södertälje – LF Basket, direkt på Eurosport

 

Fredag 13 april

19:00-21:00       ev. Semifinal 4, direkt på Eurosport

 

Söndag 15 april

19:00-21:00       ev. Semifinal 5, direkt på Eurosport

                                  

Tisdag 17 april

19:00-21:00       Finalmatch 1, direkt på Eurosport

 

Fredag 20 april

19:00-21:00       Finalmatch 2, direkt på Eurosport

 

Söndag 22 april

19:00-21:00       Finalmatch 3, direkt på Eurosport

           

Tisdag 24 april

19:00-21:00       Finalmatch 4, direkt på Eurosport

                                  

Torsdag 26 april

19:00-21:00       ev. Finalmatch 5, direkt på Eurosport

 

Söndag 29 april

16:00-18:00       ev. Finalmatch 6, direkt på Eurosport

 

Tisdag 1 maj

19:00-21:00       ev. Finalmatch 7, direkt på Eurosport


Skönt att dom sänder det, äntligen. 

Så alla som har det minsta lilla intresse för sporten, bör titta på eurosport och dessa matcher. Ju fler tittare, desto större chans att vi får tv sända matcher nästa säsong. 


Presentation


Vägen till att bli en professionell basketcoach

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vem är den bästa spelaren genom tiderna?
 Michael Jordan
 Clyde Drexler
 Larry Bird
 Magic Johnson
 Kobe Bryant
 Shaquille O'neil
 Lebron James
 Bill Russel
 Patrick Ewing

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards